Ohlédnutí za prvním workshopem Manuální objektivy prakticky - na DSLR Nikon
Už od pondělka, pět dnů před konáním workshopu napjatě hlídám předpovědi počasí na sobotu. Den po dnu se periodicky mění. Ideálně bych si přál slunečný den, takhle pozdě na podzim už přímé slunce není zvlášť ostré a manuálním sklíčkům protisvětlo i boční světlo sluší… Pro katastrofický případ opravdu hustého vytrvalého deště mám připravenou sice venkovní ale „krytou“ variantu. Nakonec je sobotní počasí průměrné – neprší ale inverze nás počastovala šedivou „plechovou“ oblohou.
Pracovní i rodinné povinnosti spolu s virózkami zredukovaly počet účastníků na dva statečné, Davida a Pepu. Ač byl workshop původně určený pro DSLR Nikon, je zachována rovnováha: Pepa fotí Nikonem D5100 zatímco David přes redukci nasazuje sklíčka na tělo Canonu 5D.
V pátek v podvečer se potkáváme ve Veselí nad Lužnicí. Po ubytování míříme na večeři a v hospodě nad pikantní masitou krmí a bramboráčky neformálně povídáme jak jinak než o manuálních sklíčkách. Na debatu poté navazujeme v penzionu, usazeni kolem stolku s černými i hliníkovými poklady.
Sobotní ráno nás vítá u mostu přes Lužnici. Nejprve kluci zkouší fotit větvičky brslenů s plody, hodí se hlavně delší sklíčka Triotar, Tair 11A, P-Sixový Biometar 80/2,8.
V čerstvých brázdách zoraného pole se věnujeme fotografování vltavínů. Přiznávám že naaranžovaných, pravé jihočeské vltavínové lokality se nachází o pár desítek kilometrů jižněji. Hlína i stupeň opršení brázd ale velice věrně odpovídají skutečnému nalezišti. Z manuálních objektivů přichází ke slovu, krom jiných, Davidův soukromý Takumar, dále Meyer-Optik Trioplan a Primoplan i exotika: Zeissův 135mm Triotar.
Od kamínků se přesunujeme ke staré kapličce, střežené dvěma vzrostlými lipami. Na opadaných lipových větvích rostou vzácné a krásné pozdně podzimní houbičky ohnivce. Výrazná šarlatová červeň v mističkách plodnic krásně kontrastuje s tmavou zelení trávy, světle zeleným mechem či hnědorezavou barvou opadaného listí. Opět cvakají závěrky a různé objektivy se střídají v bajonetech zrcadlovek.
Čas je neúprosný a podzimní den krátký… Oběd se rozhodujeme vyřešit bagetou a získaný čas věnovat raději delšímu fotografování. Půlhodinu po poledni odjíždíme k Mažicům do oblasti Soběslavských blat. Šedá poklička inverze trošku povoluje, dokonce se ukazují slaboučké náznaky slunce ale zůstalo skutečně jen u náznaků. Z parkoviště se pěšky ztichlým, trochu navlhlým podzimním lesem a kolem rašelinných jezírek přesunujeme ke koberci plavuně pučivé. Její pružné, sytě zelené lodyhy se spoustou jehlicovitých lístečků nádherně odráží světlo. Pastva pro sklíčka z rodiny Meyer-Optik tripletů. Na DSLR se střídají Trioplan i Primoplany ale ukazuje se že pořídit skutečně zajímavý snímek není vůbec jednoduché. Dalšími objektivy jsou starý hliníkový Helios s třináctilamelovou clonou a nikoní legenda – Nikkor 28/2,8 AiS. Krom plavuně jsou vděčným objektem i keříky vřesu, již sice odkvetlé ale stále atraktivní.
Z rašelinišť nás vyhání až končící den, k autům docházíme téměř za tmy. A protože jsme v oblasti blatských vesniček s nádhernými zdobenými štíty, končíme akci nočním fotografováním „selského baroka“ v Záluží a Vlastiboři. Samozřejmě opět manuálními objektivy…
Loučíme se ve Vlastiboři, kluci se shodnou na tom že workshop byl fajn ale jeden den je na vyzkoušení všech manuálních objektivů z fotobatohu málo. Souhlasím a akce pro příští rok budu ve valné většině plánovat jako víkendové, se dvěma dny fotografování.
Díky kluci, byli jste moc fajn.
Za poskytnuté ukázky pořízených snímků děkuji Davidovi Modřanskému a Pepovi Radovi.
Carl Zeiss Jena Biometar 80mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Tair 11A 135mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Takumar 85mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Takumar 85mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Tair 11A 135mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Carl Zeiss Jena Pancolar 50mm, f 1,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Carl Zeiss Jena Triotar 135mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Carl Zeiss Jena Triotar 135mm, f 4 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Takumar 85mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Trioplan 100mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Trioplan 100mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Trioplan 100mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Telemegor 180mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Telemegor 180mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Tair 11A 135mm, f 2,8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Nikkor 200mm f 4 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Takumar 200mm f 4 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Telemegor 180mm, f 5,5 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Telemegor 180mm, f 8 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Helios-44 (M39) 58mm, f 2 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Helios-44 (M39) 58mm, f 2 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Meyer-Optik Goerlitz Primoplan 58mm, f 1,9 - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie Josef Rada
Nikkor 28/2,8 AiS, f 5,6 noční foto blatského statku v Záluží - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský
Nikkor 28/2,8 AiS, f 5,6, noční foto blatského statku ve Vlastiboři - Z 1. workshopu "Manuální objektivy prakticky", autor fotografie David Modřanský