Neobjektivně o objektivech 6 – Kuribayashi C.C. Petri Orikkor 50 mm f/2 – neopakovatelně svérázný Japonec
V brašně či fotobatohu téměř každého fotografa se časem začnou hromadit různé výměnné objektivy. Zpočátku pro radost… Ten je ideální na portrét, jiný na krajinu a další pro makro. Brašna postupně bobtná a těžkne, až se stane reálně nenositelnou…
V další fázi dojde jednak na rozhodování co vzít momentálně s sebou na focení, za druhé na daleko těžší rozhodování který objektiv si nechat a který poslat dál do světa… Jak říkává kamarád Fabius: „Objektivy musí proudit… !"
Za dvě desítky let foto-života mi brašnu zatížila řada objektivů. Některé jen prošly, jiné se zdržely déle a s některými žiju dlouhodobě. A vybrané vám chci postupně představit. Ne z pohledu striktně technického světa měření MTF křivek střed – rohy ale z toho ryze subjektivního, tak jak se mnou putují, fotí a více či méně si sedneme navzájem.
Primoplan, Trioplan nebo Domiron jsou pro svou osobitost notoricky známá, malebně „bokehová” starosklíčka, kterým jiná historická skla jen stěží konkurují.
O to víc může překvapit fakt, že existuje starosklíčko, zrozené až v daleké Zemi vycházejícího slunce, které si výše jmenované soudruhy z NDR hravě namaže na chleba.
Napoprvé vám jeho jméno budu hláskovat: K-u-r-i-b-a-y-a-s-h-i O-r-i-k-k-o-r
A pokud jste tohle divné jméno nikdy neslyšeli, nejste v tom sami.
Osobně jsem zvláštního Japonce vzal na vědomí teprve relativně nedávno, zhruba před rokem. Upoutala mne fotografie s nezvykle výrazným trojrozměrným efektem a příjemným netuctovým bokehem. Zaujala do té míry, že jsem se jal objektiv celkem intenzivně shánět. Za nějakou dobu se, díky pomoci kolegy, zadařilo.
Kuribayashi Orikkor 50 mm f/2 se od té doby stal mým asi vůbec nejoblíbenějším starosklíčkem.
Proč? Pro osobitý bokeh, výrazně plastické podání zejména u snímků zblízka i krásné barvy. Charakter obrazu svou měkkou malebností upomíná na projekční objektivy, ale přitom je o několik délek předhání výtečnou ostrostí. Vede si dobře i u motivů s vysokým tonálním kontrastem.
Historie
O historii se mnoho najít nedá. Podle všeho byla výrobcem japonská firma Kuribayashi Shashin Kōgyō K.K., známá svou značkou Petri. Kuribayashi Orikkor 50 mm f/2 (raná verze) byl pravděpodobně uveden na trh spolu s první SLR Petri Penta v roce 1959. Jeho optická konstrukce je jedinečná, 7 optických členů ve třech skupinách, přičemž v zadní skupině jsou ze čtyř členů tři navzájem stmelené dohromady.
Označení C.C. znamená Combination Coating a je jím míněna antireflexní vrstva na předku optického členu.
V roce 1962 byla, spolu se SLR Petri Penta V2 uvedena na trh novější verze Orikkor 50 mm f/2, která má jiné optické schéma a onu jedinečnost postrádá.
Vše co píši platí tudíž jen a pouze pro ranou první verzi Orikkorů. Poznáte ji podle nápisu Kuribayashi na čelní straně objektivu, závitu M42 a desetilamelové clony. A také podle toho, že se opravdu dost obtížně shání.
Odlišné pozdější verze třeba mohou být vizuálně podobné, ale s bajonetovým uchycením, šestilamelovou clonou atd.
Možné neduhy
Nač si krom správné verze dát ještě pozor? Vedle obecných neduhů věkovitých starosklíček zejména na ostřící helicoid. Mazivo časem vysychá a přemazání je práce pro servisáka. Velmi šikovného servisáka, protože tenhle objektiv rozebrat jde, ale opětovné skládání je mistrovská práce.
Kde se Kuribayashi Orikkor 50 mm f/2 nejlépe uplatní?
Podle mne je nedostižný u snímků zblízka a s téměř, či úplně, otevřenou clonou. Což dá vyniknout ostrosti a plasticitě detailů fotografovaného objektu i zajímavě rozostřenému pozadí. Exceluje v bočním světle i po světle. Má krásně syté a výrazné barvy.
Na své stáří podává Orikkor relativně velice dobré výsledky i v protisvětle. Jen nedoporučuji silný světelný zdroj přímo ve scéně.
Jako portrétní objektiv jsem zatím neměl příležitost Orikkor vyzkoušet, vzhledem k malebnosti kresby ale čekám i pro portrét opravdu zajímavé výsledky.
Praxe
Orikkor vypadá moc hezky sám o sobě, ale nechávat jej zahálet v poličce jenom jako designový kousek by bylo vysloveně škoda.
Pro praktické fotografování na digitálním těle osobně velmi doporučuji namísto běžného adaptéru připlatit a koupit adaptér zkombinovaný s ostřícím helicoidem. Takový, který mění svou délku pootočením prstence, funguje na bezzrcadlovce jako adaptér při ostření na nekonečno a zároveň zkrátí minimální ostřící vzdálenost na blízko, čímž nahradí i mezikroužek.
Pár technických dat:
Konstrukce: 7 členů ve 4 skupinách, modifikovaný Gaussův systém
Clona: 10 lamel
Rozsah clonových čísel: f/2–f/22
Uchycení: závit M42
Minimální zaostřovací vzdálenost: cca 0,5 m
Závit pro filtry: 49 mm
Hmotnost: 180 g
Všechny články seriálu „NEOBJEKTIVNĚ O OBJEKTIVECH“
Hyla arborea, rosnička zelená – Třeboňsko - Rosnička s ještě ne zcela dokončenou přeměnou z pulce (ocásek), fotografovaná historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri). Lesní pískovna poblíž osady Cep.
Sony A7R II, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2, 1/125 s.
Snímek pořízen 22. 7. 2023.
Hordeum vulgare, ječmen setý – Humpolecko - Dozrávající klasy jarního ječmene, fotografované brzy po východu slunce v protisvětle historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri). Stíny projasněné odraznou deskou a téměř plně odcloněný objektiv pomohly zachytit jemnou náladu letního rána.
Sony A7R, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2.8, 1/320 s.
Snímek pořízen 20. 7. 2023.
Solanum tuberosum, lilek brambor – Pelhřimovsko - Květ bramboru, fotografovaný historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7RII, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/4, 1/640 s.
Snímek pořízen 30. 6. 2023.
Zea mays, kukuřice setá – Pelhřimovsko - Mladé rostliny kukuřice, fotografované historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7RII, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/3.5, 1/160 s.
Snímek pořízen 30. 6. 2023.
Hordeum vulgare, ječmen setý – Humpolecko - Dozrávající klasy jarního ječmene, fotografované v teplém protisvětle nízkého ranního slunce historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri). Stíny projasněné odraznou deskou a téměř plně odcloněný objektiv pomohly zachytit jemnou náladu letního rána.
Sony A7R, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2.8, 1/800 s.
Snímek pořízen 20. 7. 2023.
Coenonympha glycerion, okáč třeslicový – Pálava - Okáč fotografovaný brzy po východu slunce v protisvětle historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri). Stíny projasněné odraznou deskou a plně odcloněný objektiv pomohly zachytit jemnou náladu letního rána.
Sony A7R II, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2, 1/1000 s.
Snímek pořízen 18. 6. 2023.
Fragaria × ananassa, jahodník velkoplodý – Dolní Pěna - Plody velkoplodých jahod, fotografované brzy ráno na jahodové plantáži v Dolní Pěně historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7R II, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/4, 1/2000s.
Snímek pořízen 26. 6. 2023.
Papaver somniferum, mák setý – Jindřichohradecko - Čerstvě sklizená semena máku ještě před přečištěním a se zbytky makovic, fotografovaná historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A71, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/8, 1/50 s.
Snímek pořízen 15. 8. 2023.
Utricularia australis, bublinatka jižní – Třeboňsko - Bublinatka ve vodě staré pískovny poblíž osady Cep na Třeboňsku, fotografovaná historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7R II, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/4, 1/50 s.
Snímek pořízen 22. 7. 2023.
Vaccinium myrtillus, brusnice borůvka – Třeboňsko - Větévka borůvky, fotografovaná historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri) ve stínu borového lesa na Třeboňsku.
Sony A7R II, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/4, 1/40 s.
Snímek pořízen 22. 7. 2023.
×Triticosecale, tritikále, žitovec – Humpolecko - Dozrávající klasy tritikále, fotografované po východu slunce v protisvětle historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7RII, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2.8, 1/320 s.
Snímek pořízen 8. 7. 2023.
Triticum aestivum, pšenice setá – Humpolecko - Klasyozimé pšenice, fotografované o „modré hodince“ před východem slunce historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7RII, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/3.5, 1/40 s.
Snímek pořízen 9. 7. 2023.
Hordeum vulgare, ječmen setý – Humpolecko - Dozrávající klasy jarního ječmene, fotografované po východu slunce historickým manuálním objektivem Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2 (Petri).
Sony A7RII, Orikkor Kuribayashi 50 mm f/2, 50 mm, ISO 100, f/2.8, 1/200 s.
Snímek pořízen 9. 7. 2023.