V brašně či fotobatohu téměř každého fotografa se časem začnou hromadit různé výměnné objektivy. Zpočátku pro radost… Ten je ideální na portrét, jiný na krajinu a další pro makro. Brašna postupně bobtná a těžkne, až se stane reálně nenositelnou…
V další fázi dojde jednak na rozhodování co vzít momentálně s sebou na focení, za druhé na daleko těžší rozhodování který objektiv si nechat a který poslat dál do světa… Jak říkává kamarád Fabius: „Objektivy musí proudit… !"
Za dvě desítky let foto-života mi brašnu zatížila řada objektivů. Některé jen prošly, jiné se zdržely déle a s některými žiju dlouhodobě. A vybrané vám chci postupně představit. Ne z pohledu striktně technického světa měření MTF křivek střed – rohy ale z toho ryze subjektivního, tak jak se mnou putují, fotí a více či méně si sedneme navzájem.

Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8K jaru tak nějak patří ze starosklíček velké bokehové kroužky Primoplanu a dlouhých i krátkých Trioplanů, k podzimu zase Heliosový roztočený swirl bokeh portrétů v barevném listí.

A dobu, kdy jsou z listů už jen mokré a zašedlé hromádky, den se zkracuje a výlohy září blyštivými ozdobami i nejrůznějšími světélky, ten čas mám spojený s vůní svařáku a „vánočními“ objektivy

Vánoční objektivy Volna-9 a Industar 61 L/Z

Obě tato příjemná starosklíčka mají lamely vytvarované tak, že při lehkém přiclonění (f/4–f/8) tvoří otvor částečně přivřené clony podobu šesticípé hvězdy. Stejný tvar pak mají i světlé rozostřené body v bokehu. Krásně vyniknou při fotografování drobnějších detailů třeba na pozadí vánočních trhů či rozsvíceného stromečku.

Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 (vlevo) a Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 (vlevo) a Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 - Porovnání obou objektivů - průhled přes čelní čočku při zaclonění na f/ 5,6.
Fotografováno Sony A7 s objektivem Tomioka Macro Yashinon 60mm f/ 2,8.
Snímek pořízen 20.12.2017

Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 (vlevo) a Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 (vlevo) a Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 - Porovnání obou objektivů - boční pohled.
Fotografováno Sony A7 s objektivem Tomioka Macro Yashinon 60mm f/ 2,8.
Snímek pořízen 20.12.2017




Volna-9 Macro 50/2,8

Je pro mne nejlepším makroobjektivem ze sovětské provenience a jedním z nejzajímavějších ruských objektivů vůbec. Má tradičně masivní provedení z poctivého kovu, zvětsení 1:2, kvalitní vícenásobné (MC) antireflexní vrstvy, čelní čočku hluboko zanořenou v přírubě, takže nezbytně nepotřebuje sluneční clonu.

Opticky jde o 6 členů v 5 skupinách, clona je šestilamelová, s rozsahem f/2,8-16. Minimální ostřící vzdálenost 24 cm, ohnisko 50 mm, zorný úhel 46o, filtrový závit 52 mm. Délka je 68 mm, hmotnost 340 g. Uchycení M42 nebo Pentax K-bajonet. Výrobcem je Lytkarnskij Zavod Optičeskogo Stekla (LZOS) z Lytkarina poblíž Moskvy.

Volna-9 je při plném odclonění trochu měkčí, krásně ostrá od f/4 výše. Vinětace, chromatická aberace a zkreslení jsou neznatelné.
Bokeh na f/2,8 dává klidný, příjemný, s okrouhlými většími bokehovými kroužky. Tvar bokehových kroužků se zajímavě proměňuje v závislosti na stupni přivření clony: Na f/2,8 je kruhový, při f/3,2 s růžky či zoubky. Mezi f/4-8 vznikají zajímavé hvězdičky, na f/9-11 celkem nudné šestiúhelníky. S přivřenou clonou při f/13 se šestiúhelníky zaoblují a maximální clona f/16 dává drobné kroužky.

Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 - Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 při zaclonění na f/ 2,8.
Fotografováno Sony A7.
Snímek pořízen 20.12.2017

Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 - Volna-9 Macro 50mm f/ 2,8 při zaclonění na f/ 5,6.
Fotografováno Sony A7.
Snímek pořízen 20.12.2017

Volna-9 se hodí i pro fotografování portrétu či krajiny. Lehce přicloněná je velice ostrá, s příjemným podáním barev a dobrou kresbou jemných detailů.

Svatý Florian, PelhřimovskoSvatý Florian, Pelhřimovsko - Ráno počátkem zimy u kapličky Sv. Floriana. Okraj Pelhřimova, Vysočina.
Sony A7 s manuálním objektivem Volna-9 Macro.
Snímek pořízen 10.12.2017.




Industar-61 L/Z MC 50/ 2.8

Je menší bratříček s odlišným optickým schématem, postaveným na bázi Tessaru. “L” v označení znamená použití lanthanového optického skla namísto radioaktivního thoriového. “Z” že je ve verzi určené pro SLR (zerkalnye fotokamery).

Provedení v bytelném kovu, vícenásobné (MC) antireflexní vrstvy, čelní čočku hluboko zanořenou v přírubě, takže nezbytně nepotřebuje sluneční clonu.

Opticky jde o 4 členy ve 3 skupinách, clona je šestilamelová, s rozsahem f/2,8-16. Minimální ostřící vzdálenost 30 cm, ohnisko 50 mm, filtrový závit 49 mm. Délka objektivu je 59 mm, hmotnost 225 g. Uchycení závitem M42.

Výrobcem Industarů byl závod FED v Charkově. Logo na některých kusech, včetně toho mého, však patří LZOS (Lytkarnskij Zavod Optičeskogo Stekla). Zřejmě i odtamtud pocházela část produkce.

Industar 61 L/Z je příjemně kompaktní, mechanicky poctivě provedené a celkem malé starosklíčko. Nejde o pravý makroobjektiv, ale s krátkou ostřící vzdáleností jej lze použít i pro detail. Ostrost ve středu pole je příjemná, rohy měkčí, s přicloněním se ostrost okrajů zlepšuje. Zkreslení, vinětace i chromatická aberace jsou prakticky neznatelné. Na f/ 2,8 je bokeh složený z příjemných kroužků. Přicloněním k f/ 5,6 se mění na hvězdičky. Dalším cloněním se hvězdičky zaoblí do bodů, na f/ 16 s příjemnými paprsky.

Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 - Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 při zaclonění na f/ 2,8.
Fotografováno Sony A7.
Snímek pořízen 20.12.2017

Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 - Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 při zaclonění na f/ 5,6.
Fotografováno Sony A7.
Snímek pořízen 20.12.2017

Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 - Industar 61 L/Z MC 50mm f/ 2,8 při zaclonění na f/ 16.
Fotografováno Sony A7.
Snímek pořízen 20.12.2017

Volna nebo Industar?

Při vzájemném porovnání sice v ostrosti i celkovém optickém výstupu vede Volna, její náskok je ale relativně malý. Plně odcloněná má podle mne subjektivně lepší bokehová kolečka než Industar. Kolem f/5,6 dává naopak o trochu výraznější a hezčí hvězdičky Industar.

Každopádně se žádným z uvedených starosklíček neuděláte chybu. Pro hvězdičkový bokeh je ideální clonit na f/5,6, být dost blízko zaostřeného námětu a pozadí se světlými body mít v dostatečném odstupu.

     Jen na okraj. Hvězdičkový bokeh lze získat i s použitím šablony s prostřiženou hvězdičkou, upevněné před objektiv...ale... Ale taková módní imitace mi přijde stejně nevěrohodná jako suvenýrové Pražské Jezulátko z PVC. Dávám přednost originálům :-)

Přeji hodně vydařených staroskelných snímků a krásné hvězdičky v bokehu :-)

Jiří Skořepa

Všechny články seriálu „NEOBJEKTIVNĚ O OBJEKTIVECH“

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
1014131412
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
hledat
×
Chci, abyste se na mém webu cítili jako doma. Kde všechno funguje jak má (k tomu slouží nutné technické cookies), ale nikdo vás nešpehuje a neobtěžuje. Proto nepoužívám žádná marketingová či analytická cookies.